Al bijna 4 maanden hier! - Reisverslag uit Wynnewood, Verenigde Staten van Lisa Stam - WaarBenJij.nu Al bijna 4 maanden hier! - Reisverslag uit Wynnewood, Verenigde Staten van Lisa Stam - WaarBenJij.nu

Al bijna 4 maanden hier!

Door: LS

Blijf op de hoogte en volg Lisa

23 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Wynnewood

Soms heb je van die momenten dat je ineens heel veel motivatie hebt en enorm veel zin hebt om een toffe blog te schrijven.. en soms heb je dat niet..

Ten eerste, sorry voor de langste stilte van mijn kant! De afgelopen anderhalve maand was, zoals gewoonlijk, heel gaaf en druk, maar ook een realisatiemoment. Het effect van een nieuw, groot avontuur aangaan is inmiddels uitgewerkt. Het is nu echt mijn leven in plaats van ‘weg zijn van huis’. Ik heb ook nog steeds geen heimwee en ik betwijfel of ik dat ooit zal krijgen, maar ik realiseerde me wel dat ik, voor in ieder geval een jaar, niet naar Nederland zal komen. Ik zal mijn familie voor een lange tijd niet zien. Dit klinkt misschien als een ‘duh, dat is toch ook onderdeel van dit avontuur?’. Ja, dat klopt, alleen realiseerde ik me dat niet zo door mijn enthousiasme. Anyway, hierdoor had ik niet echt de motivatie en zin om een blog te schrijven.

Maarrr.. ik heb mijn motivatie terug gevonden! Yay!
Ik heb namelijk een paar hele toffe dingen gedaan de afgelopen weken en dit wil ik graag met jullie delen! Ik ga maar gewoon verder waar ik in mijn vorige blog gebleven was..

2-4 sept – weekend Washington DC!
Robin en ik gingen op bezoek bij Joyce en Fran in Washington! We konden verblijven bij Joyce, wat natuurlijk super fijn was! Vrijdagavond zijn we naar de pub geweest om te vieren dat we elkaar weer zagen. We hebben het niet té laat gemaakt, want er stond een volle dag op het programma voor zaterdag. Die zaterdag hebben we fietsen gehuurd (als echte Hollanders!) en zijn we door de stad gaan fietsen! We zijn op bezoek geweest bij president Obama, nu het nog kan, en hebben allerlei andere belangrijke monumenten/gebouwen bekeken. Een heerlijke dag in een prachtige stad die we weer afsloten met een avondje in de kroeg. Zondag zijn we naar een mall geweest en tegen etenstijd namen Robin en ik de bus weer terug. Heel indrukwekkend om al die belangrijke gebouwen eens in het echt te zien :).

De zondagen na het weekendje DC moesten Robin en ik naar school. Jazeker, wij hebben 3 zondagen van 10 tot 4 vrijwiliig op school gezeten. Wat hebben we geleerd? Slapen met onze ogen open, eten zonder dat iemand het doorheeft en vriendinnen maken! We hebben er namelijk twee leuke Duitse vriendinnen aan over gehouden, Selina en Elena. Het ging ons natuurlijk niet om die drie zondagen, maar om de fieldtrip naar de Niagara falls! Hierover later meer..

9 sept – Scary movie night..
Ja, ik heb het gedaan.. ik heb een enge film in de bioscoop gezien haha. Met 3 Nederlandse en 1 Zuid-Afrikaanse ben ik naar de film ‘don’t breathe’ geweest. De meesten vonden het een goeie film, Robin en ik vonden het iets minder tof. Later zijn we ook nog naar de nieuwe Bridget Jones geweest. Dit was meer mijn ding en die film vond ik dan ook geweldig. Grappig feitje: een kleine cola en kleine popcorn zijn hier groter dan de grootste in NL. Ja het is echt zo!

15 sept – Phillies game!
Jaaa, ik ben naar een Phillies game geweest! De Phillies spelen baseball en ik ben naar een wedstrijd toegeweest met Robin en haar hostkids. Haar hostdad had een aantal kaarten gekregen via werk en ik mocht ook mee! Het was echt weer een hele aparte ervaring. De wedstrijd zelfs was eigenlijk best wel saai, er gebeurde niet zoveel. Het was meer een sociaal event, waarbij iedereen lekker kon bijkletsen. Het was wel weer iets typisch Amerikaans en ik ben heel blij dat ik dit al heb mogen meemaken. De Phillies hebben overigens dik verloren van Pittsburgh, een andere grote plaats in Pennsylvania. Sterker nog, dit was dé derby van Pennsylvania haha.

24-25 sept – Joyce in Philly & Rodeo!
Joyce kwam ook nog een weekend naar Philadelphia! Zaterdagochtend heb ik haar van het busstation gehaald en zijn we naar dé King of Prussia mall geweest. Die avond gingen we namelijk met een hele groep meiden naar de rodeo en wij moesten nog een outfit scoren. Nou, dat is natuurlijk meer dan gelukt en de rodeo was een groot succes. Het was iets typisch amerikaans en alleen daarom al heel gaaf om een keer mee te maken. Ook ons gezelschap was erg leuk. We waren met een aantal Nederlandse meiden die in de buurt van Philly wonen (en Joyce) en wat Zuid-Afrikaanse en een Franse meid. Erg gezellig, een geslaagde avond!
Op zondag zijn we met z’n drieen (Joyce, Robn en ik) Philly in geweest. We zijn naar het love sign en the reading terminal market geweest. The reading terminal market is een overdekte eethal, net als die in Rotterdam, alleen dan een stuk kleiner en ik vind de sfeer die daar hangt zo cool. Ook kun je er super lekker eten. Zeker een aanrader als je een keer in Philly bent. Ook heb ik eindeljik de Rocky steps beklommen! Ja echt, geloof je me niet, bekijk het dan zelf: https://youtu.be/q6EZXyDzgF0
Het was een super weekend met Joyce en het was jammer om afscheid van haar te moeten nemen, maarr.. we zouden elkaar binnen een paar weken weer zien.. cliffhanger!

30 sept-2 okt – fieldtrip Niagara falls!
Op vrijdag 30 september was het zover, op naar the Falls. Om half 10 ‘sochtends verzamelde onze klas zich op het busstation en stapte we in de bus richting Canada! Na een rit van zo’n 8,5 uur waren we er eindelijk. In de bus kregen we het fantastische nieuws dat ik met Robin, Elena en Selina op een kamer zou slapen; beter kon niet :). We zijn nog even door het stadje heen gelopen en hebben de verlichte falls gezien, maar we waren allemaal best moe van de lange rit. Dus het plan was om lekker naar bed te gaan. Robin vond dit een uitstekend plan en dook het bed in. Elena, Selina en ik hadden echter nog een beetje honger.. en laat er nou net een 24/7 restaurant naast ons hotel zitten. Wij, in onze pyjama- hilarisch, naar Denny’s om daar Pannekoeken en aardappels met bacon te eten. Ik weet het, geen combinatie, maar het was toch echt één gerecht.
De volgende dag gingen we naar de Amerikaanse kant van the falls om daar onze attracties te bezoeken. We hadden namelijk met z’n vieren besloten om een boottour langs the falls te doen en om ‘cave of the winds’ te doen. De boottour was cool; je kwam heel dicht langs de watervallen en en je werd helemaal nat. Omdat we toch al nat waren, besloten we om de volgende attractie er maar meteen achteraan te doen. Bij ‘cave of the winds’ loop je op houten stellingen langs de watervallen zodat je ze kan voelen en ze echt kan beleven. Ook is er een ‘hurricane dek’, waar de waterval en wind met 180 km/u langs razen. Dit was echt een heel gaaf iets om te doen! ’S Avonds zijn we lekker met z’n vieren uiteten geweest en hebben we nog weer even door het stadje gelopen. Ook zijn Elena en ik even naar het casino geweest. We hadden winst, gingen door en verloren alles. Ach ja, het waren wel leuke 10 minuten.
De volgende ochtend moesten we om half 9 bij de bus verzamelen en was het weer tijd om naar huis te gaan. Rond een uur of 7 was ik thuis en heel erg moe. Maar wederom een geslaagd weekend! Wil je het zien? Kijk dan zelf: https://youtu.be/GXqN0Uhd_jA

Veel tijd had ik niet om bij te komen na het weekendje Niagara Falls, want het volgende weekend stond alweer in het teken van een trip! 8-9 oktober ben ik namelijk met Robin en Joyce (jaja, de cliffhanger) naar Chicago geweest! We vlogen zaterdagochtend heel vroeg en kwamen zondagavond heel laat weer thuis. Wat is Chicago een gave stad! Zoveel hoge gebouwen en de trein rijdt dwars door de stad op een verhoogde rails. We zijn naar ‘the bean’ en het millenium park geweest en hebben hier een aantal gave foto’s gemaakt. Ook zijn we naar de Navy pier geweest. Dit is de haven van chicago en daar is op een pier een soort kermisachtig. Met een reuzenrad, draaimolen en een aatnal restaurantjes. Heel gezellig en we hebben het reuzenrad ook niet overgeslagen, al moet ik eerlijk bekennen dat ik vooral bezig was met niet bewegen haha. Daarnaast zijn we ook de Willis tower op geweest. Dit is de hoogste toren/gebouw van Chicago en de op twee na hoogste toren van Amerika! Het uitzicht was fantastisch! Het speciale aan deze toren is dat je in een soort glazen kozijnen kan staan, waardoor je zweeft boven de stad. Ook hier was ik vooral bezig met niet bewegen, maar het was wel heel tof. Als laatste hebben we ook een boottour door de stad gedaan. Hierbij hebben wel veel info gekregen over alle hoge gebouwen waar ik zo van onder de indruk was. Heel interessant en ook zeker een aanrader! Sowieso, heel Chicago is een aanrader!

Vorige week woensdag, 12 oktober, ben ik met Sanne, Marjolein (ook NL’s meisje) en Annie (een Zweedse) naar een echte pumpkin farm geweest! Hier hebben we een ritje gemaakt in een hooiwagen en zijn we op de foto geweest tussen de pompoenen. Alweer een super Amerikaanse ervaring, echt een herfstding!

Ondertussen is oktober ook een maand vol Joodse feestdagen! Zo is het Joodse nieuwjaar in gegaan en staat er op dit moment een Sukkah op het deck. Het is allemaal super interessant en ik vind het heel gaaf om dit allemaal van zo dichtbij mee te maken. Mocht je hier mee over willen weten, let me know! Deze blog is al best lang aan het worden en het is inmiddels 1 uur ‘snachts (ik begon om half 12.. haha).

Ik zal afsluiten met de opkomende events/activiteiten etc. Oftewel mijn kalender voor de komende tijd;
Volgende week ben ik hier alweer 4 maanden! Time flies when you’re having fun! Het is nog altijd heerlijk hier.
Ook heb ik maar weer eens bustickets naar Washington geboekt! 29-30 oktober ga ik weer op bezoek bij Joyce :). Gelukkig ben ik 31 oktober wel weer thuis, want dan gaan we natuurlijk langs de huizen om te trick or treaten. Halloween! We hebben een familiethema voor onze kostuums.. we gaan namelijk als pokémons (of pokémon trainer of pokébal). Hier zullen je ongetwijfeld foto’s van zien!
Dan is het alweer bijna 12 november en dan komt papa hier naartoe! Hier heb ik zo ongelooflijk veel zin in! Eindelijk kan ik iemand laten zien hoe mijn leventje hier is. Ook gaan we samen lekker een paar dagen naar New York! In NY gaan we naar een wedstrijd van de New York Jets, dit is rugby/American football. Ook hebben we tickets voor de Rockettes christmas show (google! Echt weer iets typisch Amerikaans en wereldberoemd). Na NYC gaan we nog een paar dagen Philly verkennen en hier gaan we naar een wedstrijd van de Phidalpehia Flyers, ijshockey! Ik kan niet wachten!

Deze week kreeg ik nog veel meer tof nieuws uit Nederland! Mama en Rob hebben hun vliegtickets geboekt en komen in de meivakantie deze kant op!! Nu nog beslissen wat we hier precies gaan zien :)! Ook Karin en Nol hebben hun vliegtickets geboekt! Zij komen in de voorjaarsvakantie naar NYC!
Zo gaaf! Ik ben zo blij dat ik dit allemaal met jullie kan delen en dat jullie mijn leven hier kunnen ervaren!

Heel veel al beleefd maar ook nog zooooveel om naar uit te kijken! Ik voel me erg vereerd dat ik dit allemaal mag meemaken!
Dank voor het lezen van deze megalange blog en ik beloof dat ik nu iets sneller weer van me zal laten horen.

Dikke kus, Lisa

• 23 Oktober 2016 - 09:09

Martin Stam:

Een lange maar mooie blog Lisa. Indrukwekkend om alles zo eens op een rijtje te zien. Dan zie je pas wat je allemaal onderneemt en meemaakt. Ik kijk uit naar 12 november, nog 20 nachtjes, en naar alle dingen die we gaan doen. Ik ga douchen en me klaar maken voor NEK - Vitesse . Dikke kus, Papa

• 23 Oktober 2016 - 09:17

Stella Stam:

Lieve Lisa, allemaal geweldige, leuke en spannende verhalen! Ik ben blij dat het je goed gaat. Wat leuk dat mama en Rob komen in mei! En papa is binnenkort van de partij. Nu nog broer en schoonzus en dan heb je ze in ieder geval dit jaar gezien. Dan valt een jaar zonder fam nog wel mee toch! Ik heb alleen sterk het gevoel dat je nog wel langer blijft dan een jaar.!?? Waar ik wel benieuwd naar ben is iets te weten te komen over de familie en de kinderen. Hoe gaat dat , en wat is je dagritme daar zo'n beetje. En wat zijn je ervaringen in een joods gezin ? Nou lies geniet volop!! Dikke kus van tante Stel

• 23 Oktober 2016 - 11:37

Hanneke:

Lieve Lisa, wat een prachtig verhaal, wat heb je al veel gedaan en mee gemaakt ! Ik begrijp dat je deze dingen veelal in het weekend doet? Wat een leuke dingen in het vooruitzicht, familie en vrienden die naar je toe komen! Papa kan inderdaad niet wachten, ik snap het helemaal! Maar ik ben net als Stella inderdaad ook benieuwd hoe je dag door de week eruit ziet. Misschien eens een blog van je dagelijkse beslommeringen

• 08 November 2016 - 07:18

Vivian :